Rabu, 21 November 2012

Prinsip Bisnes & Kekayaan - Formula Azizan Osman

(Sepertimana yang diajar pada semua)


1. Matlamat utama bisnes BUKAN UNTUK KAYA RAYA banyak wang, tetapi MATLAMAT UTAMA bisnes adalah mencari redha Allah swt dengan membantu manusia lain yang mempunyai masalah untuk dapatkan produk atau perkhidmatan yang kita boleh bantu selesaikan.
2. Matlamat ke-2 dalam bisnes formula yang saya kongsikan adalah, berniaga untuk menggembirakan atau membahagiakan orang lain, mudah-mudahan dengan apa yang kita "beri" itu, akan dipandang Allah swt sebagai satu amalan (Perbuatan/ Tindakan) yang diredhaiNya dan dikasihiNya.
3. Matlamat ke-3 bisnes sepertimana yang saya kongsikan adalah untuk menyelesaikan masalah maslahah atau muamalat umat Islam. Anda nak boikot tak nak guna barangan yang menyokong zionis, itu bagus, tapi adakah pada masa yang sama anda sediakan penggantinya untuk umat Islam? atau adakah anda mula membeli barangan keluaran umat Islam? Adakah anda cari jalan dapatkan Bihun Sufi? Adakah anda cari jalan mengeluarkan produk makanan atau minuman Islam seperti HPA atau HR Marketing peneraju susu kambing dan produk muslim lain? Saya sendiri terlibat dengan syarikat muslim yang mengeluarkan produk-produk muslim dan over this 4 years, itu yang saya tunjukkan dan ajar, bagaimana orang Islam boleh berniaga dan pasarkan produk mereka tanpa bergantung banyak sangat kepada bukan Islam. sebab tu anda tak jumpa bihun sufi di pasaraya besar sana tu buat masa ni, ia dipasarkan melalui pengedar muslim seluruh malaysia, satu aspek ia sebagai peluang, satu aspek ia sebagai satu cara menguatkan ekonomi sistem pengedaran produk muslim. Anak murid saya ramai yang hari ini mengeluarkan produk muslim mereka dengan jayanya, dari ayam ke rempah kari, sayur ke cendawan, lembu ke udang, dari minyak petroleum ke kayu jati dan gaharu, dari emas ke perak..... walaupun ia belum menjadi satu kekuatan ekonomi besar hari ini, tapi percayalah sedikit sedikit, lama lama jadi gunung, belum ramai lagi pun yang dah hadir kelas saya samada percuma atau berbayar.
4. Matlamat bisnes ke-4 adalah untuk membina kekayaan supaya kita dapat capai TARGET ZAKAT PERNIAGAAN. Setiap hari jika anda tahu, banyak dana diperlukan untuk pembinaan masjid, sekolah agama, rumah anak yatim, untuk bantu Palestin dan Rohingya serta banyak sangat keperluan umat Islam terutamanya yang perlukan perhatian mereka yang menjadi MUSLIM YANG BERTANGGUNGJAWAB. Jika semua muslim yang berpendapatan gaji atau berniaga, menyumbang sedikit atau banyak kepada zakat dan mereka yang memerlukan, kita sebenarnya akan melihat betapa lebih kuatnya umat islam especially di Malaysia, ini especially those yang rasa selesa makan gaji dengan kerajaan, apa kata anda tolong kami dengan apa insentif yang ada untuk bantu usahawan muslim, tapi selama ni jika anda tak bantu, In shaa Allah, mereka ni berjaya juga, cuma ia adalah peluang untuk anda dapat saham akhirat dan keberkatan kerja anda. Wallahu A'la.
5. Matlamat bisnes ke-5, untuk penambahbaikkan kehidupan keluarga kita. Lebih kuat kewangan dan ekonomi anda, lebih mudah anda mempunyai pilihan untuk ada lebih masa dan beramal sebenarnya.
Itulah kesimpulan 5 asas formula serta matlamat bisnes yang saya kongsikan. Cuma berdasarkan pengalaman saya, semua ini lebih mudah tercapai jika anda ada mentor, mastermind group, ilmu, sistem atau strategi yang terbukti berjaya, kuasa tindakan yang luar biasa serta impian dan matlamat yang luar biasa jelas!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.