Ahad, 4 November 2012

Sifat Semula Jadi yang menjadi Punca seseorang itu mengalami STRESS

bercakap tentang STRESS hanya orang gila sahaja yang tidak mengalami stress..

Stress dikenali sebagai reaksi mental/fizikal terhadap semua permasaalah yang kita hadapi dalam kehidupan.

Stress boleh disebabkan oleh sifat semula jadi seseorang itu seperti selalu hendak menang. Setiap perkara mesti dia lebih mengetahui walaupun sebenarnya dia tidak tahu 100% hal itu manakala Orang yang tenang dan relaxs.. kurang mengalami stress.

Orang yang teliti dan cerewet mudah mendapat stress kerana menginginkan segala2nya di dalam pengawalannya dan tidak suka orang ain melakukan kesalahan yang tidak disukai. Apabila apa yang diinginkan tidak menepati apa yang diharapkan, stress itu mudah berlaku.

Sifat semula jadi jika tidak dikawal memang akan mengganggu kehidupan.. bukan hanya kehidupan dirinya sendiri malah kehidupan orang-orang yang rapat dengannya.. contohnya sifat semula jadi seseorang yang suka mendesak dan tidak sabar melakukan segala perkara.. segalanya mesti dilakukan dengan cepat dan dia akan mudah merasa marah apabila apa yang dikatakan tidak dituruti.

Lagi satu sifat seseorang yang mudah mendapat stress adalah sekiranya  seseorang yang mudah merasa risau dalam banyak hal.. di dalam masaalah ini.. tekanan memang amat tinggi

Sifat semulajadi yang lain yang boleh menyebabkan stress adalah :
  •  orang yang suka mencari
  • orang yang mudah bersangka buruk
  • orang yang terlalu serius

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.